Förord 

Byggande av tunnlar medför ett långsiktigt underhållsansvar. Det är därför nödvändigt att val av lösningar och teknisk utrustning görs mot bakgrund av underhållsplanering, där underhållskostnaderna beaktas i ett livslängdsperspektiv. En eftersläpning av underhåll och skötsel kan leda till nedsatt livslängd och sänkt säkerhetsnivå för tunneln eller bergrummet. 
Detta projekt har haft som avsikt att analysera de processer som leder till behov av underhåll av komponenter som samverkar med berget i avsikt att stabilisera, täta eller dränera tunneln eller bergrummet: sprutbetong, betong, bultar, dräner, inklädnader och injekteringar. Projektet har drivits i tre etapper under åren 2003-2012. Denna rapport avser den avslutande Etapp III.
Genom experiment och observationer har målsättningen varit att bedöma den tekniska livslängden för de aktuella komponenterna och därmed underhållsfrekvensen. För undersökningarna har projektet anlitat forskningsinstitut (CBI, KIMAB) samt högskolor (CTH, Göteborgs Universitet). En beräkningsmodell för analyser av kostnader för byggande och underhåll av berganläggningar över anläggningens livslängd (LCC-analys) har tagits fram inom projektets ram och data från undersökningarna har använts som ingångsdata i modellen. LCC-beräkningar för olika underhållsscenarier i kända tunnlar har slutligen gjorts som en avslutning av projektet. Modellen, skriven i Excel-format, har sitt ursprung i ett examensarbete på CTH av Sebastian Almfeldt. Projektledare och huvudförfattare har varit Ulf Lindblom. 
Projektet har drivits i samverkan med en referensgrupp som sammanträtt regelbundet under projektets gång. Referensgruppsmedlemmarna representerar de olika ekonomiska och tekniska intressen som finns i en tunnel eller annan underjordsanläggning: ägare, projektörer och entreprenörer. Gruppmedlemmar-na är Anna Andrén/Trafikverket, Bo Blixt/Göteborg Energi, Lars-Göran Dahlqvist/Besab, Lars-Olof Dahlström/NCC, Tommy Ellison/Besab, Ulf Lindblom/Gecon, Bengt Ludvig/PetroTeam Engineering, Kent Lundin/TeliaSonera, Thomas Sträng/SL, Per Tengborg/BeFo, Kjell Windelhed/ÅF-Infrastructure, tidigare Trafikverket samt Pär Åhman/Sveriges Byggindustrier, FoU Väst. I tidigare etapper har Helen Andersson/deNeef Norge, Björn Albino/Tyréns och Mikael Hellsten/BeFo deltagit. 
Projektet har finansierats genom bidrag från BeFo, Svenska byggnadsentreprenörers utvecklingsfond SBUF (genom FoU Väst) samt från Göteborg Energi och TeliaSonera. 

Stockholm i december 2012, Per Tengborg