Förord
(See Summary below)
Trafiktunnlar löser många av de utmaningar som finns idag och för närvarande projekteras och byggs såväl väg- som spårtunnlar i stor omfattning. Tunnlarnas utformning varierar från projekt till projekt vilket beror på funktionskrav, geologiska förhållanden och andra yttre faktorer men också på vilken projektör eller entreprenör som utfört arbetet. Det finns idag heller inga klara riktlinjer eller krav i Sverige som styr layout eller typsektioner för tunnelutformningen. Eftersom storleken på tunnelsektionen är en av de mera kostnadsdrivande komponenterna i ett bergtunnelprojekt bör en tunnelsektion med minimerat berguttag och som är anpassat till en effektiv arbetscykel eftersträvas.
I ett arbete som Trafikverket genomfört har det konstaterats att standardiserade konstruktionslösningar för typsektioner har potential att leda till både kostnads- och tidsvinster total sett för vägtunnelprojekt i berg, det vill säga för såväl projektering, byggande och drift av anläggningen. Genom att använda kända och beprövade lösningar kan effektiviteten höjas, byggtiden reduceras och kostnader för att hålla kravnivån på funktion och kvalitet kan sänkas. Standardiserade typsektioner ger också en förutsägbarhet i tidigt skede för beställare och projektörer och senare också för entreprenören i samband med byggskedet.
Utvecklingsprojektet är ett steg för att hitta lämpliga typsektioner för vägtunnlar baserat på några olika fall avseende tunnellängd med hög trafik i urban miljö. I projektet han man utgått från ett fritt inre minimimått för två respektive tre körfält med hänsyn till ventilation och lösningar för placering av tvärtunnlar, VA och kanalisation för installationer och kraftförsörjning. Arbetet baseras bland annat på en workshop där kompetenser från olika fackområden samlades för att kommentera och diskutera olika förslag. Denna rapport beskriver arbetet och dess resultat med förslag till typsektioner för diskussioner i en vidare krets.
Utvecklingsprojektet initierades av Trafikverket och BeFo gav genom en riktad utlysning Ramöll uppdraget att utföra projektet. Det leddes av Christer Andersson och Tomas Sandman, båda Ramböll. Övriga medverkande i arbetsgruppen var Tobias Tyberg, Martin Edelman, Ingemar Uhlin, Håkan Olofsson, Håkan Stenlund, Ali Farhang (samtliga Ramöll) och Lars Österlund (underkonsult och egen verksamhet). En referensgrupp bestående av Lars Martinsson, Per Thunstedt, Liselott Berndtsson, Lars Elertson, Håkan Ahlström (samtliga Trafikverket), Terje Kirkeby (Statens Vegvesen), Anders Wengelin (KTH) och Per Tengborg (BeFo) har bidragit med synpunkter under projektets gång. Projektet finansierades av BeFo (Stiftelsen Bergteknisk Forskning).
Stockholm i november 2016
Per Tengborg
Summary
A standard cross section that can be used for road tunnel in Sweden is proposed in this report. The cross section is designed for a heavily trafficked road on the country side. It is found that it is not feasible to use standard cross sections in urban environments. This because of the existence of preexisting facilities underground that needs to be taken in account.
The work is limited to the inner cross section of the tunnel. The space you can see when travelling within it. Additional space for rock support and drainage is not included. The work is also limited to avoiding access ramps in the tunnel.
It is essential that the proposed section meets all legal demands. After compiling these a type tunnel was described (traffic, length etc.) and all geometries adjusted to meet the demands in this type of tunnel.
A steering group as well as a BeFo organized workshop has given input in the design works. The proposed design is based on the following main items.
- Cross tunnels between the road tunnels are used as emergency exits and access points for the fire brigade. In this design the cross tunnels are also used for technical installations.
- Sewer and drainage pipes are placed beneath the right shoulder in both of the tunnels. One pipe for wash and fire water is placed under the same shoulder in one of the tunnels.
- Channelization for electrical power and signals are placed in one of the tunnels beneath the left shoulder. Not in the same tunnel as the water pipe is placed in.
- The tunnels and installations are designed to keep the maintenance at a low level and thereby increase the utilization of the tunnels.
- The tunnel has a free height or 4.7 m across the entire width.
- The total width including shoulders is 9.7 respectively 13.2 m for tunnels with two and three lanes.
Key words: Road tunnel, cross section, cross tunnel, shoulder, channelization, drainage, lining.