Förord
Stabilitetsproblem och ras i tunnlar kan innebära stor fara, då nedfall från tunnelväggar eller tak riskerar att hamna på vägbana eller spår. Vid förstärknings- och renoveringsarbeten i en tunnel kan berg, betong eller annat material falla ner på tunnelgolvet. Sådana aktiviteter kräver därför oftast avstängning av hela tunneln, eller alternativt att hastigheten i intilliggande körbana eller spår reduceras kraftigt. Av säkerhetsskäl fortsätter avstängningen även vid tillfälliga avbrott av arbetena. Vid omfattande reparationsarbeten gäller att tunneln tas ur bruk under längre tid. God planering och framförhållning i underhållsarbetet är ett måste för att upprätthålla trafikantsäkerhet och tunnelfunktion, utan att störningen blir orimlig.
Föreliggande rapport redovisar hur man kan hur man kan säkerställa att bergtunnlar som används för persontransporter kontinuerligt är trygga för trafikanterna, funktionsdugliga för sitt ändamål och kostnads-effektiva. Med begreppet ”underhåll” i rapporten avses hela kedjan översiktlig inspektion, fördjupad inspektion och reparationsarbeten i tunneln. En central problematik för åtgärderna i tunneln är, att de i allmänhet måste ske på mycket kort tid.
Rapporten begränsar sig till att studera underhåll av själva berget och de förstärkande och tätande anordningar som byggts in i tunneln för att säkerställa dess avsedda funktion. Mot bakgrund av de potentiellt mycket stora konsekvenserna av nedfallande berg och berginstallationer i tunnlar där fordon med människor transporteras, ofta med hög hastighet, har det ansetts angeläget att granska den praxis som idag finns på området och föreslå förbättringar som kan göras för att öka trafikantsäkerheten och funktionen hos tunnlarna. Inspiration till dessa förslag har hämtats genom samtal med sakkunniga inom Trafikverket (TrV) och Storstockholms Lokaltrafik (SL), men också genom studier av den internationella litteraturen.
Finansiering av projektet har kommit genom Stiftelsen Bergteknisk Forskning (BeFo) och Svenska Byggentreprenörers Utvecklingsfond (SBUF).
Arbetet har genomförts av en projektgrupp med Ulf Lindblom som projektledare och huvudförfattare, Lars-Olof Dahlström (avsnitt 2), Bengt Ludvig (avsnitt 3) och Tommy Ellison (avsnitt 4). Värdefulla synpunkter på manuskriptet har lämnats av Hans Hargelius och Per Thunstedt, Trafikverket Väst.
En referensgrupp för projektet har följt arbetet med att ta fram rapporten. I denna har ingått följande personer: Anna Andrén /TrV, Lars-Olof Dahlström/NCC, Lars-Göran Dahlqvist/BESAB, Tommy Ellison/BESAB, Mikael Hellsten och Per Tengborg/BeFo, Bengt Ludvig/Petro Team Engineering, Thomas Sträng/SL, Kjell Windelhed/ÅF (tidigare TrV) och Pär Åhman/Sveriges Byggindustrier. De slutsatser och åsikter som framförs i rapporten skall ses som forskningsresultat och inte som ett ställningstagande gjort av de företag som ovanstående personer representerar.
Stockholm i december 2012, Per Tengborg
Tidseffektivt underhåll av trafiktunnlar
Författare:
Ulf Lindblom
Rapportkategori:
BeFo-rapport
Rapportnummer:
119
Utgivningsår:
2012