Många av dagens pågående och planerade bergarbeten i stadsmiljö har tillkommit för att begränsa miljöpåverkan. Trafiktunnlar ökar framkomligheten och reducerar buller. Samtidigt medför byggskedet ofta besvärande intrång och störningar i närområdet. Ett sådant problem är buller från bergborrning som fortplantas genom berg och husgrunder, så kallat stomljud. Problemet som sådant måste betraktas som ofrånkomligt, så länge som man bearbetar berget med mekaniska metoder.
I en avlägsen framtid kan dagens slående hammarborrning tänkas ersatt med annan teknik, men ännu finns inget tekniskt eller ekonomiskt realistiskt alternativ. Det kan dock vara möjligt att använda särskild utrustning som begränsar ljudnivåerna till priset av något lägre effekt och därmed borrsjunkning. Det skulle ge möjlighet att borra under tider på dygnet då man annars måste avbryta arbetet med hänsyn till gällande restriktioner.
I ett pilotprojekt har SveBeFo låtit genomföra några fältförsök för att i full skala dokumentera dessa möjligheter att sänka ljudnivån. Resultaten visar att en viss sänkning kan uppnås och att man därmed kan nyttja den möjligheten i planering av arbetscykeln.
Projektet har genomförts med Rikard Dahlström, Geosigma, som projektledare i samarbete med WSP och med stöd i samband med fältarbeten från Botniabanan, Vägverket, Skanska, Oden Anläggning och Atlas Copco.
Stockholm i september 2006
Tomas Franzén
Stomljud vid tunneldrivning. Borra för mindre stomljud? Pilotstudie
Författare:
Rikard Dahlström, Per-Otto Walter
Rapportkategori:
SveBeFo-rapport
Rapportnummer:
76
Utgivningsår:
2006