Erfarenheter från Södra Länken och andra tunnelprojekt har visat på ett behov av bättre kontroll över krympegenskaper hos sprutbetong, främst för att undvika sprickbildning i samband med dräner för vatten- och frostsäkring. En förstudie har visat att vanligen använda tillsatsmedel kan ha ogynnsam inverkan på dessa egenskaper. Mot den bakgrunden har två delprojekt genomförts med syfte att förstå de grundläggande mekanismerna för krympning hos sprutbetong och undersöka möjligheter att minska krympningen med bibehållen sprutbarhet, samt att prova fiberinblandning som kan bidrar till att fördela krympningen på flera fina sprickor och därmed undvika korrosion på stålfibrer. 
Föreliggande rapport redovisar undersökningen av sprutbetongens krympning och möjligheter att modifiera dess sammansättning. Det har skett genom en litteraturgenomgång och laboratorieprovningar för att bättre förstå mekanismerna och försök att med hjälp av minskad mängd pasta och med tillsats av krympreducerare begränsa krympningen. Björn Lagerblad, CBI/KTH har varit ansvarig för kapitlen om det kemiska systemet, krympmekanismer speciellt autogen krympning, och mikrostruktur, samt haft det övergripande ansvaret för rapporten. Leif Fjällberg, CBI, har svarat för kapitlen om cementhydratation och uttorkningskrympning av pastaprover, och Mikael Westerholm, CBI, har svarat för kapitlen om sprutbetongs reologiska egenskaper och cementreducering. 
Delprojektet om fiberinblandning redovisas separat i SveBeFo rapport 87 ”Sprutbetongs krympning – fiberinblandning för bättre sprickfördelning”, författad av Anders Ansell och Jonas Holmgren, KTH. 
Projektet har genomförts gemensamt av KTH Byggvetenskap, avdelningen för betongbyggnad och Cement och Betong Institutet på uppdrag av Stiftelsen Svensk Bergteknisk Forskning (SveBeFo) och med Banverket, SKB och SBUF som huvudfinansiärer. Arbetet har följts av en referensgrupp bestående av Tommy Ellison, Besab, Staffan Hjertström, Cementa, Bo Malmberg, WSP, Erik Nordström, Vattenfall, Arvid Taube, Banverket, Kjell Windelhed och Lars Österlund, Vägverket, samt undertecknad. 
Stockholm i oktober 2007 
Tomas Franzén