I planerings- och upphandlingsfasen för tunnelprojekt måste ett flertal beslut beträffande anbudspris och projektbudget fattas. Litteraturstudier visar, att tidplaner och kostnadsramar för tunnelprojekt ofta överskrids. I denna studie har det fastslagits, att det finns olika riskfaktorer med olika påverkan på kostnader och tider i tunnelprojekt. Slutsatsen har därför dragits, att det är viktigt att göra en tydlig skillnad mellan normal tid och kostnad för ett projekt och oönskade händelser, som orsakar exceptionell tid och kostnad. Befintliga metoder för beslutshjälp, som hanterar variationer i variabler skiljer inte på normal tid eller kostnad och oönskade händelser i beräkningarna. 
Beräkning av byggtid och kostnad för ett projekt görs ofta deterministiskt. Det finns dock ett behov av att hantera variationer i tids- och kostnadsvariablerna i beräkningarna. Om variablerna är stokastiska uttrycks den totala tiden eller kostnaden för en drivningsmetod som en fördelningskurva, och beslutsunderlag om vilken metod som skall användas innefattar en jämförelse mellan deras respektive tids- och kostnadsfördelning. Baserat på dessa underlag måste budget och anbudspris bestämmas av byggherren respektive entreprenören. För att kunna motsvara de krav som ställs på basen för beslutsfattande om anbudspris och budget, har en ny beräkningsmodell utvecklats. 
Beräkningsmodellen, som beskrivs i denna rapport, har också applicerats på fallstudier. Appliceringen på fallstudien visar, att resultatet som erhålles från beräkningarna med modellen är realistiska, då den beräknade totala byggtiden och kostnaden i stora drag överensstämmer med verklig byggtid och kostnad. Den separata beräkningen av normal och exceptionell tid och kostnad bidrar till tydligheten hos resultatet. Tillämpningen av den föreslagna beräkningsmodellen visar också, att den tunneldrivningsmetod, som är mest lämpad för det aktuella geologiska och hydrogeologiska förhållandena, kan väljas med hjälp av modellen. 
Nyckelord: Risk, beräkning, kostnad, tid, Monte Carlo simulering, tunnel.