Med början under nittonhundraåttiotalet har ett stort antal forskningsprojekt genomförts för att öka kunskaperna om injektering för att täta bergtunnlar. Flera av projekten har varit doktorandarbeten vid KTH och Chalmers och de har rört både kunskaper om mediet, den spruckna bergmassan som ska tätas, och om injekteringsmaterialens egenskaper med avseende på deras förmåga att tränga i bergets spricksystem. Beräkningsmodeller har utvecklats för att beskriva förloppen, både för att bedöma förväntade tätningsresultat och för att ge bättre grund för att välja ”rätt” injekteringsmedel och metodik för tätningsarbetet. Flera av projekten har bedrivits inom ramen för SveBeFos forskningsprogram, medan andra har genomförts i regi av SKB eller andra finansiärer.
SveBeFos engagemang i injekteringsforskningen syftar till ökad kunskap men också till att på bästa sätt omsätta forskningsresultaten i praktisk nytta. Med det syftet har bland annat boken ”Cementinjektering i hårt berg” publicerats 2005 och projektet ”Injektering – tillämpning av injekteringsforskning i fält”, vars första rapport här föreligger. Arbetet har utförts i samband med Skanskas drivning av två tunnlar på Botniabanan, entreprenaden E3541, etapp Offersjön-Bjällstaån, och har bestått i uppföljningar av data från injekteringsarbetet och försök att i praktiken tillämpa analysmetoder som tagits fram under de senaste årens forskning vid Chalmers och KTH.
Den ursprungliga organisationen av forskningsprojektet fick i inledningsskedet modifieras till följd av personförändringar både hos tänkta projektmedarbetare och hos entreprenören. Arbetet har därefter genomförts till sin huvuddel av Björn Stille, Skanska Teknik, med stöd från arbetsplatsen av Helena Söderberg och Björn Stuge, samt vid Skanska Teknik av Fredrik Andersson. Under uppföljningsarbetets gång har tvist mellan beställare och entreprenör uppstått, vilket har begränsat möjligheterna att följa arbetet med en referensgrupp, vilket annars alltid görs i SveBeFo-projekt. Bland personer som bidragit i olika skeden bör särskilt nämnas Thomas Dalmalm, (2004-2005 vid SveBeFo, författare av första rapportutkast), Magnus Eriksson, (2004 vid KTH, inledande projektplanering), och Rocio Batres-Estada, (2005 vid Vägverket Konsult, datainsamling i fält), samt Ulf Håkansson, Skanska, Gunnar Gustafson, Chalmers, och Håkan Stille, KTH.
Trots att entreprenaden har gått till tvist måste här noteras den positiva inställningen till projektet från Botniabanans och Skanskas platsledningar (i inledningsskedet Jan Stattin, Skanska, därefter Jens Dahlberg) och deras stöd för att genomföra uppföljningen, som är av stort värde för fortsatt forsknings- och utvecklingsarbete inom området. Projektet har finansierats av Banverket, SKB och SBUF, vilket också tacksamt noteras.
Stockholm i oktober 2006
Tomas Franzén
Injektering – tillämpning av injekteringsforskning i fält
Författare:
Björn Stille, Fredrik Andersson
Rapportkategori:
SveBeFo-rapport
Rapportnummer:
79
Utgivningsår:
2008