Sammanfattning

Arbetet syftar till att undersöka standardiserade strukturer för implementeringen av virtuellt
byggande i ett generellt berganläggningsprojekt. Virtuellt byggande är ett samlingsnamn
som beskriver metoder med centrum runt objektsbaserade informationsmodeller.
Informationen som dessa modeller ska innehålla kan beskrivas med hjälp av en
standardiserad struktur som kallas Information Delivery Manual, IDM. En IDM innehåller
beskrivningar av processen, delaktiga aktörer och deras behov av informationsutbyte.
För att försöka implementera denna struktur på ett berganläggningsprojekt användes
teorin axiomatisk design. IDM:en betraktades som en produkt och aktörernas användarbehov
som kundönskemål som sedermera bröts ner till funktionskrav. För att
identifiera kundönskemålen genomfördes en kvalitativ studie där användarbehov och
funktionskrav kartlades. De identifierade önskemålen presenterades sedan tillsammans
med sina funktionskrav i trädstrukturer. Dessa trädstrukturer presenterades senare på en
karta över processen där aktörer och faser i byggprocessen beskrev deras uppkomst och
tillhörighet. En IDM är ett bra verktyg för att beskriva informationsbehov i olika skeden
av ett berganläggningsprojekt redan innan de har uppstått. Det finns flera funktionskrav
som återkommer under flera kundönskemål och dessa blir kritiska att lösa på ett sätt
som tillfredsställer alla kundönskemål. Det är svårt att tydliggöra vem som får ansvar för
vilken information när entreprenadformen inte tas i beaktande. Systematiserande strukturer
för informationsdelning är dock en förutsättning för att virtuellt byggande ska
kunna industrialisera branschen i största möjliga utsträckning.