Förord
I samband med byggande av underjordsanläggningar använder vi oss av olika metoder för genomförande av för¬undersök¬ningar för att få en uppfattning om hur jord- och bergmaterial ser ut och därigenom vilka förutsättningar vi har för planering och byggande. Idag finns det en bred uppsättning av olika metoder med direkta metoder som t ex borrning och många olika typer av geofysiska metoder som vanligtvis behöver tolkas. Val av metod bestäms från projekt till projekt och är ett viktigt val eftersom det bestämmer redan i ett tidigt skede vilken typ och omfattning av information man får ut från förundersökningarna.
Arbetet med föreliggande rapport initierades för att utvärdera vilka förundersökningsmetoder som idag används i våra projekt och hur relevant och nyttig den information som inhämtas är för projekten. Rapporten kan i en förlängning tjäna som underlag för att optimera arbetet med förundersökningar och uppvisar också den bredd av undersökningar som står till branschens förfogande.
Utredningen har genomförts genom att studera hur några utvalda referensprojekt genomfört för-under¬sökningar och dess erfarenheter. Dessutom har ett stort antal intervjuer av erfarna personer med olika roller i branschen genomförts. Med hjälp av ett stort antal enkätför¬frågningar har underlaget breddats. Utredningen redovisar hur branschen ser på olika förundersökningsmetoder och grundar avslutningsvis sina rekommendationer på framtida möjligheter för att dra nytta av erfarenheter såväl som nya metoder.
Projektet som inleddes år 2009 har finansierats av BeFo och utförts av en grupp vid Lunds Tekniska Högskola bestående av Per-Gunnar Alm, Peter Jonsson och Leif Bjelm. En referensgrupp har till och från bidragit med stöd till projektet vilket vi tackar för. Gruppen bestod av Johan Brantmark (Trafikverket, f.d. Helsingborgs stad), Thomas Dalmalm (Trafikverket), Åke Hansson (Trafikverket), Jan Hartlen (Trafikverket, f.d. Hallandsåsprojektet), Bengt Ludvig (Petro Team Engineering), Kenneth Rosell (Trafikverket), Kjell Windelhed (ÅF, f.d. Trafikverket), Mikael Hellsten (BeFo t.o.m. 2011) och Per Tengborg (BeFo fr.o.m. 2012).
Stockholm i april 2013, Per Tengborg
Förundersökningsmetoders värde och nytta ur prognossynpunkt vid tunnelbyggande
Författare:
Per-Gunnar Alm, Peter Jonsson, Leif Bjelm
Rapportkategori:
BeFo-rapport
Rapportnummer:
121
Utgivningsår:
2013