Tätning av bergmassan i samband med tunnelbyggande är centralt, speciellt i
tätbebyggda området och känsliga naturområden för att undvika störande påverkan
på grundvattenförhållandena kring tunneln. Det är en både tids- och kostnadskrävande
operation att hantera för tunnelprojekt i dessa miljöer.
Multihålsinjektering har diskuterats till och från under ett flertal år som en metod att
minska injekteringstiden och därmed höja effektiviteten i injekteringsprocessen.
Metoden har prövats av olika entreprenörer i ett flertal projekt, dock med skilda
resultat. Tekniska krav och bristande produktionsanpassning i designskedet har dock
bromsat entreprenörernas möjligheter att höja effektiviteten i utförandeskedet. Under
senare års injekteringsforskning har stoppkriterier och injekteringsutförande studerats
mer i detalj. Det har visat sig att en kombination av stoppkriterier: ”injekteringstid”,
”minsta flöde” och ”volym” varit en bra kombination, vilka teoretiskt var för sig och
tillsammans kan motiveras. Formuleringen av stoppkriterier har som målsättning
förutom att uppnå kraven i miljödom även att öka produktionseffektiviteten. För
multihålsinjektering har en begränsning av injekteringstiden varit en nödvändig
förändring av stoppkriterier för att inte bruk ska brinna i slangarna eller skapa andra
problem med ”gammalt” injekteringsbruk. Inom ramen för Trafikverkets projekt PIA
”produktivitets- och innovationsutveckling i anläggningsbranschen”, har bland annat
multihålsinjektering förts fram som ett möjligt verktyg för att effektivisera den delen
av tunneldrivningen.
Projektet ”Fältförsök med multihålsinjektering” har därför initierats med syfte att visa
vilka utmaningar, frågor samt möjligheter som uppkommer i samband med praktisk
tillämpning av multihålsinjektering.
Utvecklingsprojektet utfördes av en projektgrupp på tre personer; Björn Stille
(projektledare), Rocío Batres-Estrada och Cecilia Forslund, samtliga från Sweco.
Projektgruppen fick också hjälp i det praktiska genomförandet av referensgruppens
Stefan Sandman (Insemoso AB). Den referensgrupp som bistått utredarna har bestått
av Thomas Dalmalm (Trafikverket), Thomas Janson (Tyréns), Bo Hedberg (Bo Hedberg
Konsult), Stefan Sandman (Insemoso AB och f d anställd vid Atlas Copco) och Per
Tengborg (BeFo). Projektet finansierades av Stiftelsen Bergteknisk Forskning – BeFo.
Stockholm i december 2014
Per Tengborg