Förord
Transporttunnlar och bergrum där människor vistas ska vara säkra för de som använder anläggningarna och för räddningspersonal som rycker ut i samband med olyckor. Brand i tunnlar är inte vanligt, men förekommer och då är det viktigt att konstruktionen klarar brandbelastningen.
Det saknas idag tydliga föreskrifter, allmänna råd och regelverk för hur bärförmåga vid brand i bergrum och transporttunnlar ska uppnås. Här finns ett behov att inventera de befintliga reglerna och utreda vilken kravnivå som gäller för konstruktionens bärighet vid brand för att skapa en samsyn inom branschen.
Eftersom tunnlar oftare bedöms förläggas i en kombination av hårda och lösa bergarter så är det angeläget att öka kunskapen om tunneldrivning i heterogena förhållanden. Det finns idag också relativt lite forskning i Sverige kring att bygga med sådana geologiska förhållanden. Den storskaliga stabiliteten i bergtunnlar förväntas berget upprätthålla och utgör inte problemet. Huvudfrågan är istället säkerheten de första 60 till 90 minuterna som är kritiska tills personer kunnat utrymmas och hur tunnlar och bergrum ska utformas för att säkerställa denna.
Föreliggande utvecklingsprojekt redovisas i denna rapport och omfattar inledningsvis en redovisning av gällande regelverk och jämförelse internationellt. Vidare beskrivs använda tekniska lösningar för bärverk med bakomliggande forskning och provning.
Utvecklingsprojektet leddes av Pontus Skogetun (WSP) och i arbetsgruppen medverkande Samuel Lundin (WSP – nuv. egen verksamhet), Emma Bergqvist (WSP), Veronica Sjödin (WSP), Marie von Matérn (WSP), Magnus Westerblom (WSP), David Winberg (SP), Robert Jansson McNamee (SP) och Robert Jönsson (Brandexperten Robert Jönsson – nuv. Sweco). Under projektets olika delar har värdefulla synpunkter kommit från en referensgrupp som bestod av Per Vedin (Transportstyrelsen, nuv. Trafikverket), Mattias Roslin (Trafikverket), Henrik Modig (Trafikverket), Ulf Lundström (Trafikverket), Erik Egart (MSB), Fredrik Söderholm (Stockholm Parkering), Daniel Mann (Stockholm Parkering), Samuel Bäckman (Boliden) repr gruvnäringen och Per Tengborg (BeFo). Projektets huvudfinansiär är BeFo (Stiftelsen Bergteknisk Forskning) som tillsammans med WSP och SP skjutit till medel för att möjliggöra utvecklingsprojektet.
Stockholm i december 2016
Per Tengborg