FÖRORD BERGMEKANIKDAGEN 2015

Nu när vi träffas för den årliga bergmekanikdagen är det naturligt att kort stämma av läget i branschen.
Man kan även denna bergmekanikdag konstatera att planerna för nya infraprojekt är stora och
långsiktiga och ställer krav på branschen att lösa de utmaningar, såväl tekniska som
ekonomiska/administrativa, som vi ställs inför. Projekt Förbifart Stockholm, ett av Sveriges största
infrastrukturprojekt någonsin, startar igen efter att ha stoppats tillfälligt av regeringen. Det resulterade
i fyra månader försening, men nu fortsätter förberedelserna med såväl upphandlingar och förberedande
arbeten. Snart kan undermarksarbetena med 18 km tunnel inledas i det totalt 21 km långa
vägförbindelsen. Den långa sträckan i tunnel motiveras av att skona viktiga natur- och kulturvärden i
området.
I januari 2014 gick Stockholmsförhandlingen i mål och avtal kunde skriva på av stat, Stockholms Läns
Landsting (SLL) och kommunerna Stockholm, Nacka, Järfälla och Solna. Målet är att bygga ut ny
tunnelbana och bostäder med en pressad tidplan och en budget på över 25 miljarder kr. Många av våra
branschkollegor är i full gång med planering och projektering. Utmaningarna, med att bygga i en
känslig urban miljö med befintliga anläggningar att ta hänsyn till och även stora djup med exemplet
station Sofia på nästan 100 m djup, är stora.
Projekt Västlänken är också ett stort projekt med en pendeltågstunnel under centrala Göteborg med tre
nya stationer. Här räknar man med en byggstart under 2018 så vissa upphandlingar av
entreprenadarbetena är inledda. Här ställs bergbranschen inför utmaningen att bygga en anläggning i
heterogena förhållanden med delvis berg och delvis lera. Problematiken är inte så vanlig i Sverige och
BeFo har finansierat två projekt inom detta område.
Gruvsektorn lever under samma fysiska lagar som infrastrukturanläggningar men har bergmekaniska
utmaningar av annat slag. Här ligger brottgränsen närmare när man bygger och de stora djupen ger
ökade spänningar och gruvinducerad seismik som kväver andra förstärkningslösningar.
Dagens program
Till Bergmekanikdagen 2015 har vi en inbjuden gästföreläsare, professor Ray Durrheim från
Sydafrika, med specialitet inom gruvrelaterad seismicitet. Har är engagerad i det största internationella
forskningsprojektet kring gruvinducerad seismicitet någonsin och kommer att presentera highlights
från detta arbete.
Årets program är indelat i tre sessioner och täcker både gruv- och infrastrukturrelaterade frågeställningar.
Den inledande sessionen ”Undersökning och beskrivning av berg samt injektering”
handlar om bergbyggandets tidiga skeden och har bland annat två kortare presentationer som
kombineras med demonstrationer i foajén under dagens pauser. Efter lunch kommer sessionen
”Bergkonstruktioner” med en introduktion av Trafikverkets uppdaterade projekteringshandbok och
projekt med bergmekaniskt intressanta frågeställningar. Dagens sista session är ”Skador och
bergförstärkning” och kännetecknas av frågor som rör dynamiska laster, förstärkningslösningar och
sprängskador. Avslutningsvis kommer också en kort presentation av det arbete som för närvarande
bedrivs av FIDIC och ITA för att ta fram en ny kontraktsform.
Under dagen kommer också ”Bästa examensarbete” och ”Bästa föredrag” att uppmärksammas innan
vi avrundar dagen tillsammans i Norra Latins festliga lokaler under trevliga former.
Välkomna till Bergmekanikdagen 2015 för utbyte av erfarenheter och kunskap!
Per Tengborg